Dějepis | Semináře





Seminář z dějepisu doplňuje a rozšiřuje výuku vybraných témat vyučovacího předmětu dějepis. Cílem předmětu je rozšířit znalosti žáků o vybraná témata. Výuka předmětu volně navazuje na témata předmětu povinného, která dále prohlubuje a rozšiřuje znalosti tak, aby studenti úspěšně zvládli požadavky profilové maturitní zkoušky a přijímacího řízení na vysoké školy humanitního zaměření. Vzhledem k seminární formě výuky je kladen důraz na aktivní výstupy žáků formou referátů, prezentací, diskusních či textových příspěvků. Pro výuku je k dispozici odborná učebna vybavená základní didaktickou technikou.

Vyučovací předmět dějepisný seminář je realizován jako jednoletý pro septimu/třetí ročník víceletého gymnázia a také jednoletý pro studenty oktávy/čtvrtého ročníku. Semináře na sebe obsahově nenavazují.

Septima/3. ročník

Po obsahové stránce je seminář v septimě věnován světovým dějinám 20. a 21. století se zaměřením na Studenou válku (např. Karibská krize, válka ve Vietnamu, Berlínská krize, atd.) a nejvýznamnější osobnosti politiky, vědy a kultury 20. a 21. století.


Oktáva/4. ročník

Dějepisný seminář v oktávě se zaměřuje na vybrané kapitoly z československých dějin, formování čs. státu od roku 1914 a jeho vývoj. Velkou pozornost věnuje vývoji Československa v poválečném období a v době totality, vysvětluje zločiny komunistického režimu. Dále se zabývá vznikem samostatné České republiky a mapuje její vývoj do současnosti. Samozřejmostí jsou medailonky významných osobností kultury, vědy a také sportu.


Doporučená literatura

  • Vladimír Nálevka – Světová politika ve 20. století (I. a II. díl)
  • Vladimír Nálevka – Studená válka
  • Marek Čejka – Izrael a Palestina
  • Kolektiv autorů – Moderní dějiny pro střední školy (Didaktis)
  • Atlas světových dějin 1. díl (pravěk–středověk), 2. díl (středověk–novověk), Kartografie Praha