Chemie | Semináře





Chemický seminář pro 3. ročník, hodinová dotace: 2 h/týden, jednoletý volitelný předmět

Tento volitelný předmět je určen všem studentům, kteří mají zájem o detailnější pochopení středoškolského učiva chemie. Ve třetím ročníku převažují laboratorní práce nad vybranými teoretickými tématy. Praktická cvičení i prohloubená teorie rozšiřuje učivo prvého a druhého ročníku a navazuje na látku probíranou ve 3. ročníku. Výuka chemie v semináři navazuje na poznatky získané během studia střední školy a dále je rozvíjí.

Výuka probíhá v učebně chemie a v laboratoři. Primárním cílem je rozvíjení zručnosti při práci v laboratoři a motivování žáků k dalšímu zájmu o přírodovědné předměty. Konkrétní témata semináře jsou vybírána v závislosti na zaměření žáků. Jedním z cílů je také rozšíření znalostí z chemie a jejich aplikace při praktické činnosti.

Seminář je určen především maturantům a zájemcům o studium na vysoké škole technického a přírodovědného zaměření, kde je chemie součástí výuky. Je pojatý především jako příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysokou školu. Seminář je tak vhodný pro budoucí studenty medicíny, přírodovědy, veterinárního lékařství, farmacie, chemických technologií, učitelských oborů s chemií atd.



Chemický seminář pro 4. ročník, hodinová dotace: 2 h/týden, jednoletý volitelný předmět

Výuka chemie v semináři navazuje na dosavadní učivo chemie gymnázia, prohlubuje je a dále rozvíjí. Primárním cílem je motivování žáků k dalšímu zájmu o chemii a přírodovědné předměty.

Seminář je určen především maturantům a zájemcům o studium na vysoké škole chemického a přírodovědného zaměření, kde je chemie součástí výuky. Je pojatý především jako příprava k maturitě z chemie a k přijímacím zkouškám z chemie na vysokou školu.


Výchovně vzdělávací cíle:

Vzdělávání v semináři chemie směřuje k tomu, aby žák:
  • správně používal chemické pojmy, terminologii a ovládal chemické názvosloví
  • uměl pracovat s chemickými rovnicemi a veličinami
  • měl přehled o systému chemických prvků a sloučenin
  • znal základní charakteristiky chemického děje
  • znal vlastnosti a využití běžných chemických látek v odborné praxi i v běžném životě
  • uměl pracovat s různými informačními zdroji
  • ovládl základní laboratorní techniky
  • ovládal základní pravidla bezpečnosti práce a uměl poskytnout nejnutnější první pomoc v chemické laboratoři

Výukové strategie

Uplatňované formy výuky jsou frontální a kooperativní ve skupinách zvolených učitelem. Uplatňované výukové metody jsou kromě výkladu a problémového výkladu také řízená diskuse, samostatné řešení úkolu žáky, nácvik pracovních dovedností a provádění jednoduchých experimentů.

Z hlediska klíčových kompetencí seminář rozvíjí především komunikativní dovednosti, dovednosti řešit problémy a problémové situace, dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi.

Studenti, kteří absolvují tento volitelný předmět, musí v prvním roce semináře vypracovat a svým spolužákům prezentovat seminární práci na doporučené nebo volně zvolené téma, korespondující s uvedenými okruhy.

V posledním ročníku je výuka především teoretická, věnována hlavně přípravě k maturitní zkoušce a na přijímací zkoušky na vysoké škole.


Absolvování semináře není nutnou podmínkou pro úspěšné zvládnutí ústní maturitní zkoušky z chemie!